Lees het verhaal van

Esther Ruigrok afgestudeerde Associate degree Technische Bedrijfskunde

We kunnen ons verhaal nu beter vertellen

Ze behoorde tot de eerste ‘lichting’ van cursisten uit de meubelindustrie en interieurbouw die via de Stichting Scholing en Werkgelegenheid Meubel (SSWM) de tweejarige Associate degree Technische Bedrijfskunde hebben gevolgd. “Ik heb er veel geleerd, onder andere hoe ik ons bedrijf en onze filosofie beter kan presenteren,” zegt Esther Ruigrok, die samen met haar echtgenoot Rik eigenaar is van meubelfabriek Herso uit het Brabantse Loosbroek.

Herso is in omvang een relatief klein bedrijf. Maar de producten die er worden gemaakt, zijn onderscheidend vanwege de hoge kwaliteit en de duurzame wijze waarop de productie ervan plaatsvindt. Behalve ‘nieuw’ hout – met PEFC– of FSC-certificatie – maakt de fabrikant volop gebruik van al gebruikt (afval)hout. Een mooi marketingverhaal dus, dat echter niet voldoende naar buiten werd gebracht.

“Het is een van de redenen geweest waarom ik, met informatie van de SSWM, de studie bij Fontys in Eindhoven ben gaan volgen,” vertelt Esther. “Marketing is een onderdeel van het curriculum en daar ging mijn aandacht vooral naar uit, naast allerlei andere vakken die je krijgt zoals logistiek, management en organisatie, sociologie, personeelsmanagement, recht en nog meer. De verhouding tussen theorie en praktijk, met projecten die je met andere cursisten draaide, was prima wat mij betreft. Mijn afstudeeropdracht heb ik binnen ons eigen bedrijf gedaan. We zijn sterk gericht op recycling, dat we ‘no waste‘ noemen, en produceren onder meer houten platen gemaakt van afvalhout. Ik heb gekeken naar hoe we onze omzet hierin konden vergroten. De contacten met mijn mede-cursisten vond ik plezierig en nuttig, omdat we elkaar goed aanvulden. Zij waren meer technisch onderlegd, terwijl ik me vooral met het managen bezighoud.”

Resultaten studie in de praktijk
In deze tijd, waarin steeds meer van mensen én bedrijven wordt gevraagd, moet je ervoor zorgen dat je bij blijft, vindt ze. “Toen ik de informatie over de opleiding las, dacht ik pas: ik mis een aantal competenties, of moet sommige ervan op een hoger peil brengen. Tot dan toe was mijn aandacht vooral gericht op interne bedrijfsprocessen, terwijl je vanzelfsprekend óók oog moet blijven houden voor wat er elders gebeurt. De markt verandert snel en je mag niet stilstaan. Opdrachtgevers komen niet automatisch naar je toe, daar moet je wat voor doen.
Wat ik vooral geleerd heb, is om onze bedrijfsfilosofie duidelijker en vaker te ventileren. We hebben onze tafels gefotografeerd, ze hebben een ‘verhaal’ dat we onder andere op onze nieuwe website vertellen. Daarnaast maken we gebruik van social media om onszelf te profileren. En dat werpt zijn vruchten af, al is het een proces dat nooit stopt. Verder heb ik geleerd om veel analytischer te werk te gaan, met marktonderzoeken, een plan van aanpak enzovoorts. We weten nu beter waar we als bedrijf naartoe willen, kunnen beter focussen.”

Esther heeft de opleiding als pittig ervaren, maar ze heeft er absoluut geen spijt van. “Ik heb nog even overwogen om door te gaan en mijn bachelor te halen, maar dat bleek te lastig te combineren met mijn privésituatie. Ik wil de opleiding aan iedereen aanbevelen, ook al omdat je op een andere, nieuwe manier naar dingen leert kijken en systematischer leert denken en werken.”

  • Studie Associate degree Technische Bedrijfskunte
  • Voltijd, deeltijd, duaal Deeltijd
  • Opleider Fontys
  • Branche Meubelbranche
  • Werkgever Meubelfabriek Herso
sluiten

deAssociatedegree.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies