Aline ten Napel

Mijn naam is Aline ten Napel, 26 jaar en woon in Emmeloord. Ik ben werkzaam als banketbakker bij een ambachtelijke brood- en banketbakkerij. Hier ontwikkel, verbeter en produceer ik gebak en chocolade. Ik zou mijzelf omschrijven als enthousiast, creatief en leergierig.  

Vanaf mijn vijftiende ben ik werkzaam bij mijn huidige werkgever en heb altijd een drive gehad om verder te leren. Na mijn mbo-opleiding banketbakker ben ik verder gegaan met een opleiding patisserie, ijsbereiding, diverse cursussen en vakwedstrijden. Dit was vrij praktisch ingericht en ik miste de verdieping op theoretisch vlak. Omdat ik al fulltime werkte vond ik de stap om weer volledig in de schoolbanken te zitten te groot. Toen ik hoorde over de deeltijd Ad-opleiding voedingsmiddelentechnologie was ik meteen enthousiast. De richting en vakken die gegeven worden door specialisten uit het vakgebied spraken me direct aan en de aanmelding was een no-brainer.   

Hier leer ik over de processen en chemie die in mijn dagelijkse werkzaamheden terugkomen. Doordat ik nu qua theorie de diepte induik, kan ik doelgerichter experimenteren en los ik problemen sneller op. Ik wil graag laten zien dat ook kleinere bedrijven als een bakkerij veel nut kunnen hebben van extra kennis in het personeelsbestand! 

Ik zit nog goed op mijn plek bij mijn huidige werkgever en krijg de ruimte om te ontwikkelen. In de toekomst zou ik graag onderdeel van dit bedrijf uit blijven maken en me in willen zetten voor kennisoverdracht binnen de ambachtelijke bakkerij.   

Naast dat ze haar studie voortreffelijk doet heeft ze ook een aantal andere zaken gedaan die erg waardevol zijn voor de opleiding. In de bedrijfsopdrachten heeft ze de geleerde theorie toegepast en haar competenties aangescherpt. Ze heeft onder klanten van de bakkerij een sensorisch onderzoek uitgevoerd om te kijken hoe de hoeveelheid imitatiechocolade geminimaliseerd kan worden, zonder dat de kwaliteit achteruit gaat. Aline heeft een project uitgevoerd waarbij ze voor haar bakkerij op jaarbasis 400 uur aan personeelstekort heeft opgelost door het productieproces van haar werkgever efficiënter in te richten. Naast dat de onderneming hierdoor efficiënter kon werken, is de bakkerij ook verduurzaamd door minder gas en elektriciteit te verbruiken. Ze is naar het Food Future Event geweest om te leren hoe je een ultiem product ontwikkelt. Tot nu toe heeft ze gemiddeld een 7,8 gehaald voor alle modules. Daarnaast helpt ze haar medestudenten met vakken waar ze moeite mee hebben. Ze heeft een presentatie gegeven aan bedrijven om de bekendheid van de opleiding te verhogen en om de instroom van studenten te verhogen. Ze is als student betrokken geweest bij de visitatie van de opleiding. Al met al zeker een nominatie waard. 

“De A voor aandacht, voor haar vak en de mensen om haar heen. Op de werkvloer stuurt ze de mensen om haar heen met positieve aandacht aan, en binnen de opleiding helpt ze studenten tot een beter/hoger niveau. De L staat voor leergierig, de drive voor alle dingen die ze doet. De I staat voor innovatie, Aline is niet bang om iets nieuws te proberen. De N van nederig. Aline doet dingen met een soort vanzelfsprekendheid en lijkt niet in de gaten te hebben dat ze uitzonderlijk is. De E staat voor enthousiasme. Aline geeft door haar vrolijke, positieve en opgeruimde karakter enthousiasme. Dit geeft energie: aan haar werkomgeving en opleiding.   
Zo is A-L-I-N-E wat mij betreft winnaar van deze Ad Talent Award, omdat ze laat zien waar het om draait in het leven: je talenten inzetten, blijven leren en elkaar energie geven om elke dag tot een topdag te maken!”

–  Edith Visser, Bakkerij Brouwer (20 jaar ervaring in HRM)