Jitte Breukers

Mijn naam is Jitte Breukers, 35 jaar oud en woonachtig in Doetinchem, samen met mijn vriend en mijn twee jonge kinderen van zeven en vier jaar oud. Mijn werkervaring met kinderen heb ik vooral opgedaan in de kinderopvang, waar ik meer dan 12 jaar heb gewerkt. Hierna heb ik de stap genomen om te onderzoeken waarin ik mijn expertises verder uit kon breiden, maar vooral kon ontwikkelen. Zodoende ben ik terechtgekomen in het allerleukste werkveld. Het speciaal basisonderwijs, cluster 4, De Isselborgh te Doetinchem.  

Kinderen die extra begeleiding nodig hebben, hebben mij altijd getrokken. Door een zetje van de directie ben ik mij gaan verdiepen in de Ad Pedagogisch Educatief Professional (PEP). De twijfel was er meteen: kan ik dit wel? Door het evc-traject te volgen en mijn motivatie te laten blijken is het mij gelukt om te mogen starten met de opleiding.  

Ik heb voor deze opleiding gekozen om mijzelf meer te verdiepen in het kind. De ontwikkeling van het kind, maar ook vooral om in te zoomen op het gedrag van kinderen. De koppeling tussen theorie en praktijk ervaar ik als heel prettig. Hoe kan een pedagoog het kind op de juiste manier begeleiden en de veiligheid bieden die een kind nodig heeft? Waarom specifiek deze opleiding? Door de ervaringen van mijn collega’s met deze opleiding, maar ook door de kleinschaligheid van Iselinge Hogeschool, heb ik voor deze opleiding gekozen. Het binnenkomen bij Iselinge Hogeschool voelt vertrouwd, gezellig, maar vooral als een warm nest. Dit is de basis om goed te kunnen starten aan een opleiding. Momenteel werk ik in de onderbouw als leerkrachtondersteuner van groep 1 t/m groep 4, draai ik regelmatig een klas en begeleid ik het leerteam van studenten van Iselinge en het Graafschap College. 

Jitte is via de 21+-regeling de Ad Pedagogisch Educatief Professional binnengekomen. Het is geweldig om te zien hoe Jitte zich gedurende de opleiding, zowel in de praktijk als bij ons op de opleiding heeft ontwikkeld. Ze heeft zichzelf daarin positief verrast en dit heeft haar zelfvertrouwen doen groeien. Jitte laat zich nu steeds meer zien (letterlijk, want ze draagt ook graag bij informatieavonden haar steentje bij) en horen. Jitte is gedurende haar opleiding steeds op zoek gegaan naar verdieping. Door haar werkervaring in de kinderopvang had ze al een basis gelegd, maar ze wilde heel graag meer leren. Het lerend vermogen is één van dé kenmerken van Jitte dat eigenlijk iedereen die met haar werkt ervaart. Jitte wil graag nieuwe dingen leren en schroomt dan niet om vragen te stellen. Ook geeft ze aan dat ze, ook al is ze bijna klaar met de opleiding, nog lang niet uitgeleerd is. Haar reflectief vermogen helpt haar sterk: ze staat steeds open voor feedback, vraagt er zelf ook naar en gaat daar dan vol goede moed weer mee aan de slag. Ze kan goed verwoorden waar ze sterk in is en welke ontwikkelpunten ze nog heeft. Ook het benoemen van haar ontwikkeling de afgelopen jaren, gaat haar goed af.  

De succeservaringen die Jitte op heeft gedaan tijdens de opleiding, drijven haar ook om nu steeds vaker dingen gewoon te doen die ze spannend vindt. Ze stapt uit haar comfortzone en daagt zichzelf continu uit. Bijvoorbeeld het vervullen van de rol van leerteambegeleider van het interprofessioneel leerteam bij haar op het werk of het openen van de visitatie van de accreditatie van onze opleiding. Jitte pakt ook sterk regie over haar eigen ontwikkeling. Een voorbeeld hiervan is binnen de module profileringsprogramma, waarbij ze voor de organisatie waar ze werkt onderzoek gedaan heeft naar een brede onderbouw. Om dit te kunnen doen heeft ze veelvuldig contact gezocht met de dagbehandeling en heeft ze dit teruggekoppeld aan haar collega’s en de directie, zodat er vanaf volgend jaar samengewerkt kan worden in een doorgaande lijn. De rol van verbinder is haar dan ook op het lijf geschreven.  

Door het enthousiasme van Jitte en haar veelzijdigheid, openheid, vrolijke karakter en spontane uitstraling is het erg prettig om met Jitte te werken en ervaren kinderen het als een feestje om met haar te mogen zijn en leren. 

“Het Ad Talent van dit jaar moet voor ons duidelijk Jitte zijn. We hebben met onze doelgroep een groep leerlingen in huis die deskundige professionals nodig hebben, maar daarnaast ook mensen die met hart voor de doelgroep werken. Vanaf moment één binnen de stage, maar ook als collega, werkt Jitte met veel energie met onze leerlingen. Ze werkt vanuit verbinding en heeft altijd oog voor een passende oplossing. Ook als collega hebben we in Jitte een waardevolle collega binnen onze school gehaald. Ze heeft een onmiskenbare drive om alles aan te pakken en is enthousiast, leergierig en onderzoekend. Ze heeft oog voor haar omgeving en de leerlingen staan voorop. Of het nu individueel is of voor een groep of zelfs groepsdoorbroken, Jitte draait haar hand er niet voor om en is dus een waardevolle teamspeler. Onmisbaar binnen het Speciaal Onderwijs (SO). Een goede eigenschap is ook dat het soms best spannend mag zijn of zelfs ongemakkelijk. Jitte gaat het aan en haar lerend vermogen is hierin lovenswaardig. Ze pakt regie op haar professionele ontwikkeling en toont eigenaarschap. Jitte is een groot voorbeeld voor de ontwikkeling van de Ad-student en voor ons van onschatbare waarde in de brede onderbouw. Jitte is een stuwende kracht binnen ons interprofessionele leerteam en altijd positief.”  

Bart Hogenkamp, Leerling- en opleidingscoördinator, SO De Isselborgh