Jurriën Neerhof

Mijn naam is Jurriën Neerhof, 29 jaar en ben woonachtig in Aalten in de Achterhoek. Toen ik hoorde dat Het Grensland College in september 2021 haar deuren opende met een Ad Management was ik direct geïnteresseerd: dit kon wel eens de opleiding zijn waar ik naar op zoek was. In het dagelijks leven ben ik operationeel coördinator bij technische groothandel Kleventa in Lichtenvoorde. Voordat ik aan mijn Ad-opleiding begon, dacht ik altijd dat een bedrijf optimaal functioneert als de processen er goed verlopen. Daar kwam ik gedurende de opleiding van terug. Het is juist belangrijk dat mensen zich goed voelen binnen het bedrijf. Binnen mijn Ad-opleiding Management kreeg ik allerlei tools mee, die ik in mijn dagelijkse werk in de praktijk kon brengen, met als doel het werkgeluk van mijn collega’s omhoog te brengen. 

De tweejarige deeltijdopleiding Ad Management heeft me echt geleerd om professioneel leiding te geven. Coachen, leidinggeven en communiceren horen daarbij. Voordat ik in 2016 bij Kleventa, een technisch ontwikkelbedrijf op het gebied van ventilatie, kwam werken, had ik de mbo-4-opleiding Mechatronica op het Graafschap College, het ROC van de Achterhoek, gedaan. In de techniek is alles duidelijk: iets is zwart of wit, daar zit niets tussen. In deze opleiding is dat juist niet zo: er zijn ook heel veel tinten grijs. Dat was wel even wennen, maar ook heel interessant. Dat heeft me echt in mijn denken uitgedaagd.  

Ik heb door de Ad Management geleerd dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Ik heb gemerkt dat het belangrijk is om naar mensen te luisteren en niet zelf in te vullen wat je denkt dat ze bedoelen. Zo was er bijvoorbeeld een collega gevoelig voor stress. Ik heb, toen we op het Grensland College de module coaching deden, een aantal gesprekken met hem gevoerd. Door goed te luisteren en door te vragen ontdekten we dat de drukte niet zozeer het probleem was. Mijn collega was bang dat hij niet aan de verwachtingen zou voldoen, die hij zelf dacht dat er aan hem gesteld werden. Door daarover te praten en eraan te werken, heeft hij meer plezier gekregen in zijn werk. Ook ik zelf heb er veel van geleerd. Dat is wat ik uit de opleiding heb gehaald: mensen bagage geven om zelf problemen op te lossen. 

In onze Ad Management hadden we elke tien weken drie modules, waarin werd ingegaan op bepaalde onderwerpen. Bijna allemaal waren deze direct toepasbaar in je werkomgeving. Denk aan talentmanagement, of duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Ik heb tijdens mijn opleiding onderzocht hoe het nu is binnen het bedrijf, wat er beter kan en hoe je dat aanpakt. Daar schreef ik dan een adviesrapport over, die echt niet allemaal bij mijn baas op het bureau zijn beland. Ik werk 36 uur per week. In het begin van de week zat ik elke avond aan de studie, want hoewel ik het niet had verwacht, klopte de vooraf aangegeven studiebelasting van 20 uur per week wel. Op donderdagmiddag en -avond volgde ik lessen op het Grensland College in Winterswijk, om in het weekend lekker vrij te hebben. Het Grensland College is kleinschalig en persoonlijk, we aten samen en speelden een potje tafeltennis in de pauzes. De sfeer daar is echt uniek, een ideale leeromgeving in een prachtig oud pand, en dat ook nog eens bij mij om de hoek, geweldig dat dit nu ook in de Achterhoek kan! 

Studeren naast mijn baan was hard werken, maar ik heb er ook veel uitgehaald. Een stuk zelfontwikkeling, maar ook mensenkennis en hoe je met mensen omgaat. Dat heeft me geholpen draagvlak en verbinding te creëren binnen ons bedrijf. En dat ik deze Ad-opleiding als eerste lichting bij Grensland College ook nog eens cum-laude kon afronden, “onmundig mooi man”, zeggen we hier in de Achterhoek. Maar het allermooiste vind ik dat ik door deze Ad-opleiding niet alleen in mijn werk, maar ook als mens enorm ben gegroeid. Dat had ik me vooraf nooit kunnen bedenken. 

Jurriën is met recht het Ad Talent van het jaar voor het Grensland College. Na zijn mbo 4 Mechatronica  bij het Graafschap College, ging Jurrïen aan de slag bij een technische groothandel, waar hij inmiddels als bedrijfsleider werkzaam is. Hij gaf tijdens onze gesprekken richting zijn afstuderen aan dat hij vanuit zijn mbo- vooropleiding gewend was om zwart-wit te denken: iets is ja of nee, techneuten eigen. Tijdens de Ad Management, die leidinggevenden leert om beter in hun vak te worden, leerde hij grijstinten ontdekken, waarin er ook ruimte is voor nuances en heroverweging. “Het maakt me een completer mens”, zei hij daar eens over. En dat een hoekige techneut in twee jaar een ronder en completer mens kan worden door zijn Ad-opleiding en deze ook nog eens Cum Laude afrondt op een kersvers Achterhoeks Ad-Platform, maakt dat wij vol trots Jurriën Neerhof afvaardigen als ons Ad-Talent van het jaar! 

Jurriën is in september 2021 begonnen met de Ad Management bij Het Grensland College, mooi in de buurt. In eerste instantie vond ik de dingen die hij leerde wel wat zweverig klinken. Jurrien had het bijvoorbeeld over kleurtjes die passen bij je leidinggevende kwaliteiten. Zelf gaf hij aan dat die kleurtjes juist handig waren om mensen in hun kracht te zetten en dat ons bedrijf daar juist profijt van kan hebben. Als het maar werkt, vind ik het helemaal prima, dacht ik nog. 
Grappig is dat we dat binnen ons bedrijf altijd al deden als het gaat om techniek: mensen zelf laten zoeken naar de beste oplossing. We kauwen geen dingen voor. Maar hoewel we een bedrijf zijn met een heel platte organisatiestructuur en leuke werksfeer, kon er op communicatiegebied toch nog wel wat beter. Sinds Jurriën zich met deze “zachte kant” bezig houdt, loopt dat heel goed. Ik denk aan de wekelijkse teamvergaderingen die Jurriën heeft ingevoerd. Daar kunnen medewerkers kwijt wat er speelt, wat men vindt dat beter kan, enzovoort. Zo worden mogelijke problemen meteen bij de kop gepakt. Dat werkt fijn, ik zie dat mensen er blij van worden als de dagelijkse gang van zaken op de werkvloer lekker verloopt. 
Mijn aanvankelijke scepsis bij aanvang van de opleiding is inmiddels helemaal verdwenen. Dat mensen zich ontwikkelen door opleidingen, juich ik als werkgever alleen maar toe. Alleen moet je als bedrijf er ook wat aan hebben. En dat is in het geval van Jurriën zeker zo. De Ad Management bij Het Grensland College was voor Jurriën en dus ook voor ons bedrijf een heel goede keuze! 

– Mark Klein Tank – Eigenaar, Kleventa