Sophie van Helvoort

Ik ben Sophie van Helvoort, 20 jaar en woon in Eindhoven. Na mijn afgeronde mbo-studie koesterde ik de wens om me verder te verdiepen in fashion design. Echter, gezien mijn leeftijd en achtergrond, leek de stap naar een kunstacademie destijds te groot. Toen ik hoorde over de Associate degree (Ad) Arts & Crafts, zag ik dit als de perfecte gelegenheid om mijn leerdoelen te verwezenlijken. Binnen Ad Arts & Crafts specialiseerde ik me in mode, waarbij ik niet alleen kleding ontwierp, maar ook mijn conceptuele designvaardigheden ontwikkelde. 

Studeren aan een academie bood me een breed scala aan mogelijkheden, en de interactie met medestudenten in diverse disciplines stimuleerde mijn begrip van conceptuele expressie in verschillende ontwerpvormen. Tijdens mijn eindexamen ontdekte ik mijn ware passie: duurzame ontwikkeling binnen de textielindustrie. 

Na het succesvol afronden van deze opleiding in juli, ben ik dit jaar gestart met mijn studie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar ik me toeleg op mode en textiel. De Ad-opleiding heeft een cruciale rol gespeeld in mijn academische pad. Niet alleen omdat het mij enorm heeft laten groeien op persoonlijk vlak, maar ook omdat het mijn interesse in duurzaamheid binnen de mode verder heeft aangewakkerd. 

De ervaringen en vaardigheden die ik tijdens mijn Ad-studie heb opgedaan, hebben niet alleen mijn artistieke horizon verbreed, maar hebben ook een fundament gelegd voor mijn huidige studie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.  

Bij de Associate degree-opleiding Arts & Crafts ontwikkelen designstudenten zich zowel op het gebied van materiaalkennis en innovatieve technische toepassingen, als op het ontwikkelen van overtuigende concepten die ruimte bieden voor verbinding. ‘Het zwarte schaap’ is hier een treffend voorbeeld van.  

In haar collectie ‘Het zwarte schaap’ worden door Sophie van Helvoort twee urgente maatschappelijke thema’s tegelijk geadresseerd: verkwisting van een duurzaam materiaal en sociale uitsluiting. Ofschoon het ene ogenschijnlijk geen verwantschap heeft met het andere, weet ze door het adopteren van de uitdrukking ‘het zwarte schaap zijn’ haar collectie een naam te geven die ons tegelijk op die verschillende onrechtmatigheden wijst, en laat omdenken.  

Wol wordt op grote schaal afgedankt, ondanks de bruikbare eigenschappen. En mensen die afwijken worden maatschappelijk snel als paria gezien. Het omhelzen van bijzondere eigenschappen van mens en materiaal in een tijd waarin we vaste patronen moeten doorbreken, krijgt in de collectie van Sophie een prachtige vertaling. Bijzonder daarin is bijvoorbeeld dat het begrip isolatie zowel een aangename als onplezierige connotatie kan hebben en dat je deze frictie terugvindt in de materialiteit en toepassing van het materiaal en in de branding van de collectie.  

In de lange winterjas worden bijvoorbeeld de eigenschappen van wol (isolerend, verwarmend, vochtwerend) zo ingezet dat het kledingstuk de daarop lijkende eigenschappen en uitstraling van bont krijgt, zonder dat een dier daarvoor hoeft te lijden. Het wordt een troostende, maar ook fier oprichtende cocon. De collectie richt zich daarmee niet alleen op herkenning en aansporing tot dialoog, maar ook op het concreet bieden van een alternatief, waarin de drager zich goed voelt. Deze synergie van lastige maatschappelijke thema’s die diepgaand onderzocht zijn en samenkomen in een draagbare en sterk communicerende collectie, is onze reden voor het nomineren van Sophie van Helvoort voor de Ad Talent Award 2024.  

“The Black Sheep’ places a necessary spotlight on two significant urgencies affecting the Netherlands: societal exclusion of those who are ‘other’, and the huge issue of ‘waste’ wool, a problem created by the segregation of sheep farming practices into ‘meat’ and ‘fibre’. Drawing parallels between the problematic, waste-producing division of farming practices and the ever-increasing divides in Dutch society, based on race, class and privilege, Sophie leverages a material that has systemically also been outcast.  
 
Sophie has a keen eye and makes strong links through her material practice. The local wool, a ‘waste’ material from personally known local farmer Arie, situates the project systemically, through local community inclusion. The shapes and form of her collection reference contemporary street style, bringing a natural, local, and circular material into the street style spotlight. Sophie’s exemplary practice shows how sustainable approaches and societal issues can be brought to the fore through fashion.”


– Helen Milne, LAB Operational Manager, Researcher and Education Development, New Order of Fashion