Tijdens de Landelijke Ad-dag op 19 april 2024 bij Rotterdam Academy zijn de Ad Talent Awards 2024 uitgereikt. Summer Rous van de Avans Academie Associate degrees heeft de Ad Talent Award voltijd ontvangen en Aline ten Napel van Van Hall Larenstein de Ad Talent Award deeltijd/duaal.
Wat is een Ad Talent?
Een Ad Talent maakt hét verschil. Een Ad Talent toont professioneel vakmanschap en heeft een nieuwsgierige, onderzoekende en ondernemende houding. Een Ad Talent werkt in samenwerking met de omgeving aan oplossingen/verbeteringen voor vraagstukken uit de beroepspraktijk. Het Ad Talent heeft oog voor maatschappelijke ontwikkelingen binnen het eigen beroepsdomein. En tot slot maakt het Ad Talent het lerend vermogen zichtbaar: reflecteert op de eigen houding en handelen en pakt regie op de eigen professionele ontwikkeling.
De winnaars van de Ad Talent Awards 2024 zijn door een onafhankelijke jury gekozen uit de 18 genomineerde Ad Talenten.
Deze jury bestond uit de volgende personen:
- Gertrud van Erp (secretaris Onderwijszaken & LLO van de werkgeversorganisatie VNO-NCW | MKB-Nederland)
- Hajo Visser (alumnus Ad Ondernemen)
- Jolanda Kok (alumna Ad Sociaal Werk en winnares Ad Toptalent Prijs 2020)
- Eric Aldewereld (zelfstandig consultant)
- Sofie Bruneel (stafmedewerker onderwijsontwikkeling van HoGent)
- Mariëtte Muris als secretaris (bestuurslid Overlegplatform Associate degrees)
Alle Ad Talenten waren aanwezig bij de Ad-dag en kregen een certificaat Ad Talent met hun juryrapport uitgereikt door Roland van der Poel, de voorzitter van het Overlegplatform Associate degrees. Alle juryrapporten zijn vermeld bij de nominaties van de Ad Talenten.
Summer Rous ontving uit handen van jurylid Hajo Visser de beker en medaille voor de Ad Talent Award 2024 voltijd en Aline ten Napel kreeg van jurylid Jolanda Kok de beker en de medaille voor de Ad Talent Award 2024 deeltijd/duaal. Beide winnaars ontvingen van Rotterdam Academy een cheque van 250 euro.
De juryleden gaven de onderstaande toelichting bij de uitreiking van de Ad Talent Awards.
Summer Rous – Ad Talent Award 2024 voltijd
Summer Rous is tweedejaars studente bij de voltijdopleiding Ad Communicatie aan Avans Academie. Ze vindt het prettig om praktisch opgeleid te worden en haar creativiteit volop te ontwikkelen. Haar motto is geïnspireerd op de bekende uitspraak van Pippi Langkous: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Haar docenten omschrijven Summer als een studente die veel energie heeft, altijd positief is en opdrachtgevers weet te verrassen met creatieve ideeën. De jury roemt haar om haar ondernemende en onderzoekende houding en vanwege de snelle ontwikkeling die zij als Ad-talent heeft laten zien. “Summer is zeer maatschappelijk betrokken en heeft oog voor het welzijn van anderen. Dat blijkt onder meer uit haar vrijwilligerswerk op een zorgboerderij en het trainen van een jeugdteam. Bij communicatievraagstukken leeft ze zich goed in haar doelgroep in en vertaalt dat naar creatieve oplossingen. Gezien haar jonge leeftijd laat Summer veel potentieel zien. We hebben haar gekozen als winnaar, omdat duidelijk is dat zij veel impact zal hebben op mensen als zij zich als Ad-professional gaat profileren met haar vakmanschap, haar innovatief vermogen en haar verbindende karakter.”
Aline ten Napel – Ad Talent 2024 deeltijd/duaal:
Aline ten Napel is studente bij de deeltijdopleiding Ad Voedingsmiddelentechnologie aan Hogeschool van Hall Larenstein en werkt daarnaast als banketbakker bij een bakkerij waar zij gebak en chocolade ontwikkelt, verbetert en produceert. De tweejarige Ad-opleiding was dé kans om naast haar werk theoretische verdieping op te doen. De jury omschrijft Aline als “een vakvrouw die na haar mbo-opleiding verdieping zoekt via de Ad-opleiding en zich blijft ontwikkelen als banketbakker. Ze brengt theorie en praktijk samen om te experimenteren en tot nieuwe oplossingen te komen. Deze synergie is erg waardevol en maakt Aline onmisbaar voor docenten, medestudenten en haar collega’s in de bakkerij. Ze wil zich verder ontwikkelen en toont aan welke grote meerwaarde dit heeft voor kleine bedrijven die geen product development en innovatieafdeling kennen. We hebben deze prijs aan haar toegekend vanwege de tastbare resultaten die zij heeft bereikt. Zo heeft zij het productieproces van haar werkgever efficiënter ingericht, waardoor 400 uur aan personeelstekort is opgelost. Ook is de bakkerij verduurzaamd door minder gas en elektriciteit te verbruiken. Dat Aline een echte ambassadeur voor het Ad-onderwijs is, heeft ze laten zien door presentaties aan bedrijven te geven om de bekendheid van haar opleiding te vergroten.”
Hier worden alle genomineerde Ad Talenten inclusief de juryrapporten voorgesteld.
Foto’s: Melissa van Well-Dijkshoorn