‘De Ad-student als professional’ op de Landelijke Ad-dag op 19 april 2024


We kijken met trots terug op een drukbezochte Landelijke Ad-dag 2024 bij Rotterdam Academy die door alle bezoekers positief werd ontvangen. Het overkoepelende thema van het event was ‘In de praktijk doen we het samen’. Tijdens keynotes en workshops stond de Ad-student als professional in de breedste zin centraal. Ook werden de Ad Talent Awards 2024 uitgereikt aan de studenten Aline ten Napel en Summer Rous en ontvingen alle genomineerde Ad Talenten het certificaat Ad Talent met het juryrapport.

De Ad-dag is een initiatief van het Overlegplatform Associate degrees en vond dit jaar voor de vierde keer plaats. Het doel van het event is het Associate degree-onderwijs te vieren met iedereen die zich daarvoor inzet en om de meerwaarde van de Ad-professional onder de aandacht te brengen. De Landelijke Ad-dag biedt de mogelijkheid om kennis en ervaring uit te wisselen over nieuwe ontwikkelingen in het Ad-onderwijs via keynotesprekers en 24 inspirerende workshops. 

Keynotesprekers 

Maurice Limmen, voorzitter van Vereniging Hogescholen, noemde in zijn videoboodschap de meerwaarde van de Ad-professional. Hij benadrukte het belang om samen met het mbo de Associate degree te blijven promoten in Nederland. Dit is in lijn met het convenant Samen sterker (2022) van de Vereniging Hogescholen en de MBO Raad waarin zij de handen ineenslaan om de Ad-opleidingen te promoten voor het bevorderen van de doorstroom van mbo naar hbo en als katalysator voor leven lang ontwikkelen.  

Tijdens de Ad-dag onderstreepten Adnan Tekin, voorzitter van de MBO Raad, en Simone Frederiksz, CvB-lid van Albeda, het belang van Samen sterker voor de Ad in hun gezamenlijke keynote tijdens de Ad-dag. Tekin riep op om samen met practoren en lectoren de kennis over doorstroom en samenwerking tussen mbo en Ad te vergroten.

Keynote spreker Paulo Lopes is oud-student van Rotterdam Academy en hij nam ons op inspirerende wijze mee in zijn (studie)loopbaan. Hierbij vertelde hij waarom hij voor het Ad-onderwijs heeft gekozen en wat het hem gebracht heeft in zijn huidige werk als presentator en maker. 

Workshops 

Tijdens de workshops op de Ad-dag kwam het Ad-onderwijs vanuit allerlei invalshoeken aan bod: van de student journey van Ad-studenten en de inzet van AI in het Ad-onderwijs tot de rol van de Ad-professionals als toekomstbestendige professionals (een terugblik op alle workshops wordt binnenkort gepubliceerd).   

Hosted by Rotterdam Academy  

Het event is dit jaar gehost door Rotterdam Academy. Bij Hogeschool Rotterdam worden de tweejarige Associate degree-opleidingen aangeboden door Rotterdam Academy, die beschouwd wordt als één van de voortrekkers van het Ad-onderwijs in Nederland en alle Ad-opleidingen onder één dak aanbiedt. “We zijn er trots op dat we gastheer mochten zijn van de Landelijke Ad-dag, zeker in een stad waar het Ad-onderwijs zo goed past. Rotterdam biedt voor veel studenten een eerste kennismaking met het hoger onderwijs. Het is een stad van doeners en durfals en een stad waar zij deze stap durven nemen, vanuit een situatie waarbij het van huis uit niet altijd vanzelfsprekend is dat je gaat doorstuderen”, zegt Roland van der Poel, directeur van Rotterdam Academy en voorzitter van het Overlegplatform Associate degrees. “De Landelijke Ad-dag is een dag van erkenning voor iedereen die zich inzet voor het Associate degree-onderwijs. Dit initiatief is klein begonnen, toen zeven hogescholen als voortrekkers besloten om deze mooie vorm van onderwijs in Nederland op de kaart te zetten. Tijdens deze vierde editie van de Landelijke Ad-dag kwamen ruim tweehonderd collega’s en 26 hogescholen samen om gezamenlijk de Associate degree nog bekender en groter te maken.”  

Ad Talent Award 2024 

Lees hier meer over de Ad Talent Awards 2024.  

Foto’s: Melissa van Well-Dijkshoorn