Ad-studenten en studentsucces
Rilana Prenger & Patrick van Laarhoven – Saxion hogeschool
Saxion hogeschool kent een flinke groei in aantal opleidingen en studenten voor voltijd Ad’s. In het kader van studentsucces wordt er in de Ad-opleiding aandacht gegeven aan zowel de professionele, als persoonlijke ontwikkeling van de student.
In deze workshop lieten we deelnemers op interactieve wijze kennismaken met het concept ‘studentsucces’ voor Ad-studenten. Er werd opgehaald wat hun perceptie van studentsucces is en hoe dit bijdraagt aan studiesucces. Dit werd gekoppeld aan onderzoeksresultaten onder studenten en docenten uit de domeinen Techniek en Economie over onder andere motivatie, studiediscipline, welzijn en professionele ontwikkeling van Ad-studenten. Ook werd ingegaan op de perceptie van aansluiting op het voorliggend- en vervolgonderwijs en op mogelijke verschillen tussen Ad- en bachelorstudenten en hoe deze verschillen bijdragen aan studentsucces. Vervolgens formuleerden we aan de hand van een werkvorm met de deelnemers praktische implicaties. De opbrengst van de workshop was dat deelnemers concrete aanwijzingen en tools over studentsucces, welzijn en professionele ontwikkeling meenamen die ze direct kunnen toepassen in hun eigen Ad-opleiding.
Overzicht van alle workshops:
- Samenwerken aan het ontwikkelen van Ad-opleidingen
- De Ad-docent als regisseur
- Mind the gap! Een interactief bordspel waarbij de kansen en uitdagingen van Ad-studenten van verschillende achtergronden centraal staan
- Start making sense – sense of belonging van Ad-studenten stimuleren door co-creatie in het maakproces
- Toepassing van generatieve AI in de Ad-praktijk én het Ad-onderwijs
- Loopbaancompetenties voor nu en later
- Duurzaam hoger onderwijs
- De Ad’er als toekomstbestendige professional (met Lego Serious Play)
- Talent en Professionele Skills: van student naar niveau 5-professional
- Krachtig Curriculum Methodiek in de Ad-opleiding
- Werkplekleren, naar gedualiseerd Ad-onderwijs!
- Datagedreven Ad-professional
- Student journey in het coachingsgesprek met de Ad-student
- Co-creatie met het werkveld, samen-werken, samen maken in het Ad-onderwijs
- Internationale samenwerking op niveau 5: hoe dan?
- Ontwerpen van professionele beroepsproducten bij Ad-opleidingen
- Landelijke Ad-opleidingsprofielen: het profiel van de Ad-professional
- Impactmakership in het Ad-onderwijs: call to action
- Professionele ontwikkeling van Ad-studenten in de stage
- Duurzaam samenwerken met het bedrijfsleven
- Ad-studenten en studentsucces
- MKB-route in het hbo
- Business coaches voor de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de Ad-student
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24